Jesus, Guds ultimative billede – Anders Bartholdy

Anders Bartholdy

7. april 2019
Forkynder:
Passage: Johannes Evangeliet kap 17
Service Type:

Jesus, Guds ultimative billede - Anders Bartholdy

-- Noter fra dagens prædiken --

Et af mine åbne spørgsmål til Jesus er: Hvorfor taler Jesus ikke på noget tidspunkt om frelsen ved syndernes forladelse? Paulus opsætter et billede af frelsen som på den tid, den Romerske domstol og det åbne slave marked. Dette har medført at alle den dag i dag, sidder med følelsen af, at Gud ikke er helt tilfreds med det man præsterer. Jeg læser ikke nok i biblen, jeg ber ikke nok, jeg evangeliserer ikke nok og en helt masse ikke nok går i gennem den kristne menighed når man stiller spørgsmålet. Tror du at Gud er tilfreds med dig.

Jesus mål er at herliggøre Gud Faderen blandt folkene, så folk kan se at Jesus er Guds udtrykte væsen.

Jesus kan ultimativt udvise hvem Gud er ved at dø på korset

Jesus dør for os mens vi endnu er syndere. Gud skaber os med det formål at vi skal lade Gud elske os. intet andet. Du er skabt til at blive elsket af Gud, ikke for at du skal elske Gud.

Den eneste måde du kan blive elsket på, er at lade Gud elske dig. Alt andet udspringer af det, det er hele menneskets bestemmelse. Hvis du tror at du ikke er elsket og at der er bare en lille smule galt med dig, så vil du have et tomrum i dig, som du higer efter at skal blive fyldt med noget. Lader du det fylde med ære fra mennesker, ved at du soler dig i andres ros, at du er smuk, at du er en god musiker har en stor bil.... Alt dette er afgudsdyrkeri. Ingen af os kan fra sige os dette, Du må gerne tage i mod ros af den ene eller anden grund, blive glad for den, men det er Gud der skal fylde det tomrum ikke ære og glæde fra andre mennesker.

Det handler om relationer, vi skal være et med hinanden. Jesus og os, det kan sammenlignes med et ægteskab hvor kærligheden gør os til et. Gud inviterer os ind i en relation med ham, med det løfte at vi aldrig skal skilles, som den smerte der skal opleves når man som ægtefælle mister sin partner.

Der er intet på denne jord, eller i dit liv der kan skille dig fra Guds kærlighed. Selvom du i dit liv martres af synd du har begået, kan intet skille dig fra Guds kærlighed. Gud elsker dig, det er det korset handler om.

 


--- Mange ting bliver sagt, hør hele prædiken, for at få det fulde budskab. --- Hør også andre prædikener her på siden, fra Tønder Frikirke